Monday 30 January 2012

For girlzz!!! Waspada!!! Kesilapan ketika Haid~

Hobi membeli majalah remaja datang balik!! Best baca majalah remaja ni, banyak info2 tentang remaja. Selain cerita tentang artis, feshion, ada juga tips yang sangat berguna untuk remaja especially untuk girls. Ok! takyah promote majalah remaja dekat sini. Just nak share satu info dalam majalah remaja bulan ni. Juga peringatan untuk diri sendiri!!!! 'kesilapan ketika haid' So, apa dia kesilapan or maybe kita anggap benda tu remeh je masa haid????

1. Tidak membasuh tangan dengan betul semasa memakai tuala wanita. Semasa menukarnya, kemungkinan kuman akan meresap pada tangan. Rasanya semua orang tak lupa basuh tangan. gile pengotor kalau tak basuh kan..
2. Menyimpan tuala wanita di dalam bilik air. Keadaan ini boleh membiakkan kuman pada tuala yang belum digunakan. ok selamat, yang ni tak pernah buat. toilet kogsi, bukan guna sorang2..
3. Tidak memberi perhatian pada tarikh luput. Semakin hampir tarikh luput semakin berkuranganlah mutunya. seriously tak taw pun de tarikh luput!! selalu beli banyak2 senang, takyah nak beli selalu kan. Rupanya de expired date jugak!
4. Membelinya pada peringkat promosi. Biasanya jualan begitu membabitkan barangan bermutu rendah ataupun barang lama yang mungkin telah menurun tahap kualitinya. Tapi pad kan selalu de promosi 2 pack 20,20 kn??? lagi murah dari beli 1 pack.. emm so pasni jangan beli yang 2 pack dah.
5. Menggunakan produk tuala wanita di peringkat percubaan. pad2 jenama baru keluar kn selalu bagi pad percubaan free. maybe belum cukup kualiti, boleh timbul pelbagai masalah. emmm..gile tak nak benda free..ok2 be aware!
6. Menggunakan tuala wanita yang mengandungi bahan perubatan dan pelbagai wangian. Kebanyakan doktor menasihatkan agar kamu tidak menggunakan tuala wanita yang sebegini kerana ia berkemungkinan boleh menjejaskan kulit. slalunya mesti kita nak yang ada wangian sikit kan. Barula confident sikit bila berada sekeliling orang lain. ok be aware lg untuk kesihatan.

So, berhati2 la lepas ni. Maybe kesan dia bukan sekarang tapi akan datang. Nampak macam remeh je tapi kena fikir kesan jagka panjang. Nasihat khas dari pakar sakit puan - gnie..huhuhuh  :)

No comments:

Post a Comment


Cute Polka Dotted Red Bow Tie Ribbon
© Copyright 2012| Izni In My Mind | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™